.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ضرورت بازخوانی 13 آبان برای نسل جدید
مهدی قاسمی
ضرورت بازخوانی 13 آبان برای نسل جدید

شمال نیوز: امروز روز 13 آبان است، روزی که در تقویم مناسبت‌های جمهوری اسلامی از آن به «روز ملی مبارزه با استکبار جهانی» یاد می‌شود و در همه 44 سالی که از پیروزی انقلاب و استقرار نظام اسلامی سپری شده است، مردم اعم از دانش‌آموزان، دانشجویان، زنان و مردان با حضور در راهپیمایی روز ملی مبارزه با استکبار جهانی یاد و نام شهیدان انقلاب را گرامی می‌دارند و با آرمان آنان تجدید پیمان می‌کنند.

 

یکی از مواردی که ایجاب می‌کند رویدادهایی چون 13 آبان برای نسل جدید بازخوانی شود این است که از مناسبت‌های تاریخی که مبدأ 13 آبان شد چند دهه فاصله گرفتیم و هیچ کدام از نوجوانان و جوانان دانش‌آموز و دانشجو در هیچ یک از سه رویداد مهمی که زمینه تعیین امروز به‌عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی شد در قید حیات نبودند.

 

امروز در عموم مدارس و دانشگاه‌ها گرامی داشته می‌شود و جشن برپاست و پس از آن نیز آینده‌سازان به همراه اقشار مختلف مردم  در یک راهپیمایی سراسری شرکت می‌کنند اما شاید دقیقاً ندانند برای چه این جشن اعتراضی برگزار می‌شود و چرا آمریکا نماد استکبار و فرعون جهان امروز است ؟

 

 

برای آگاهی نسل جدید و جوان لازم است یادآور شویم که دقیقاً 59 سال قبل و در 4 آبان سال 1343  آیت‌الله سید روح‌الله موسوی خمینی(ره) که در آن روزگار طلبه‌ای منتقد و مرجعی شناخته شده و مورد احترام در کشور بود در اعتراض لایحه کاپیتولاسیون سخنرانی تندی علیه دستگاه پهلوی انجام داد. برابر قانون کاپیتولایسیون یا مصونیت دیپلماسی، اگر یک آمریکایی که در آن زمان در کشور ما حضور فراوان داشتند، مرتکب جرمی ازجمله قتل می‌شد، نظام قضایی کشور حق نداشت علیه وی کیفرخواست بنویسد و وی را مجازات کند. برابر این قانون، فرد خطاکار باید به آمریکا برگشت داده میشد و درنظام قضایی کشور خود محاکمه می‌شد. 

 

این هشدار امام خمینی (ره) موجب بیداری و آگاهی مردم شد که به همین دلیل رژیم شاه دست به کار شد و برای جلوگیری از هر اقدام مخالف دیگر، تصمیم به تبعید ایشان به خارج از کشور گرفت و سحرگاه 13 آبان 1343 کماندوهای اعزامی از تهران، منزل امام خمینی(ره) در قم را محاصره کردند و پس از بازداشت، ایشان را به همراه نیروهای امنیتی مستقیماً به فردوگاه مهرآباد تهران اعزام و با یک فروند هواپیمای نظامی به ترکیه تبعید کردند و عصر آن روز خبر تبعید امام را به اتهام اقدام علیه امنیت کشور در روزنامه‌ها منتشر که اعتراضات شدید مردم را در پی داشت .

 

چندماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال 1357 و دقیقاً در بحبوحه مبارزات مردم علیه نظام سیاسی پهلوی هم ،  دانشجویان دانشگاه تهران برای 13 آبان فراخوان اعتراضی دادند و صبح آن روز، دانش آموزان مدارس پایتخت نیز به آنان ملحق شدند و راهپیمایی شروع شد.

 

نظامیان رژیم شاه با این اعتراض مردمی، با خشونت برخورد کردند و تعداد زیادی از دانشجویان و دانش‌آموزان در این روز به شهادت رسیدند و این یکی از آخرین برخوردهای خون‌بار رژیم شاه با مردم معترض بود چون در 12 بهمن همان سال امام خمینی(ره) به کشور بازگشت و 22 بهمن نیز انقلاب به پیروزی رسید.

 

 

چندماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در 13 آبان سال 1358 هم دانشجویان و دانش‌آموزان پیرو خط امام که دریافته بودند رژیم شاه از آمریکا خط می‌گیرد و بالاترین افتخارش این است که گماشته کاخ سفید است، به سفارت آمریکا در تهران حمله کردند و از دیوار سفارت بالا رفتند و دست به اسناد مهمی پیدا کردند که ثابت می‌کرد رژیم شاه بیش از آنچه که تصور می‌کردند خود را در اختیار رژیم آمریکا قرار داد و مجموعه این اسناد در کتابی چند جلدی با نام «اسناد لانه جاسوسی» برای آگاهی عمومی انتشار یافت.

 

 

این سه رویداد مهم موجب شد که روز 13 آبان در تاریخ انقلاب اسلامی به روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نامگذاری شود.

 

نسل جدید و جوان باید بدانند روحیه فرعونی و سابقه ضد بشری و خصلت شیطانی دولت‌مردان کاخ سفید در بیش از یک‌صد سال اخیر موجب شد بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، این دولت را شیطان بزرگ معرفی کند و لقب ننگینِ استکبار جهانی را به پیشانی سیاه مردانِ کاخ سفید اعم از دموکرات و جمهوری‌خواه بزند و 13 آبان نیز به‌عنوان نمادی برای مبارزه با آمریکا و همه سیاست‎مداران و دولت‌هایی تعیین شود که دنباله‌رو شیطان بزرگ هستند./ استقلال ایرانیان


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

مهدي 15 آبان 1402
خدا قوت پهلوان.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.132 seconds.